Regelmatig zit mijn ademhaling te hoog, vooral als ik veel aan mijn hoofd heb. Ook vanmorgen bij het opstaan merkte ik dat. Het kwam dus goed uit dat ik vanmorgen naar yogales ging. Alles draait bij yoga om ademhaling en ruimte maken in je lichaam voor nieuwe energie. Als je buikademhaling, net als bij mij, ver te zoeken is, kun je slecht verbinding maken tussen de bovenste en onderste helft van je lichaam. De energie stroomt dan niet voldoende door je lichaam en zorgt ervoor dat je niet zo lekker in je vel zit. In deze blog geef ik je tips om je ademhaling te herstellen.

Energie vrij laten stromen

Als je merkt dat je vaak hoog ademhaalt met je borst- of flankademhaling kan het fijn zijn om je buikademhaling te herstellen. Op die manier maak je beter verbinding met je hele lichaam, kan de energie vrij stromen en krijg je weer energie om dingen op te pakken. Yoga kan je hier zeker bij helpen, maar bij mij kostte het vandaag moeite en het werkt niet zo snel als de kinesiologische manier. Deze manier deel ik graag met jullie, zodat jullie thuis ook aan de slag kunnen. Je hebt trouwens wel iemand nodig die je helpt!

Hoe herstel je de buikademhaling?

Ga op je rug liggen en laat iemand naast je gaan zitten en zijn (of haar) handen plat op jouw buik leggen (de een op de ander). Adem rustig in en bij de uitademing duwt hij zachtjes jouw buik naar beneden. Vervolgens adem je heel diep in via je buik en blijft hij met veel druk op jouw buik duwen. Waarschijnlijk moet hij zijn volledige gewicht in de strijd gooien om tegendruk te geven. Ademhaling en de spieren die hierbij betrokken zijn, zijn namelijk heel erg sterk. Op jouw uitademing gaan de handen van de persoon die je helpt mee naar beneden tot je volledig uitgeademd hebt. Dit herhaal je ongeveer 5 keer of tot jij denkt dat het voldoende is. Je zult zien dat na deze oefening jouw buikademhaling weer helemaal terug is en dat je makkelijk verbinding maakt met je hele lichaam.

Hoe herstel je de flank- en borstademhaling?

Ook jouw borst- en flankademhaling kan stilliggen. Je ademt dan eigenlijk alleen nog maar via je buik. Dit gebeurt wanneer je langere tijd slecht verbinding kunt maken met je boven- en onderlichaam. Je ademhaling schiet dan als het ware door. Om de flankademhaling te herstellen, ga je op dezelfde manier te werk als bij de buikademhaling alleen dan laat je de persoon die jou helpt zijn handen op jouw flanken leggen (op de zij- en voorkant van jouw ribbenkas). Zet nu je flankademhaling in. Om de borstademhaling te herstellen duwt de persoon die helpt op het borstbeen en adem jij met de borstademhaling. De rest van de procedure is hetzelfde als bij de buik- en flankademhaling. Kijk bij de borstademhaling wel uit dat er niet te hard wordt geduwd. Als het pijnlijk is of je krijgt het benauwd, moet je direct stoppen.

Lekker in je vel

Door deze oefeningen zit je snel weer lekkerder in je vel. Én zorgt er bovendien voor dat je uit je vecht-vluchtmechanisme gaat en dus een minder gestresst gevoel hebt.